Hoe zitten de financiën bij de Formule 1 in elkaar?
Afgelopen weekend zaten vele mensen weer naar de televisie te kijken om een nationale sportheld aan te moedigen, namelijk niemand minder dan Max Verstappen. Deze week vond er namelijk een Formule 1 race plaats op het Silverstone circuit in Groot-Brittannië. Bij iedere race kan je ook niet over het hoofd zien dat er ontzettend veel geld in deze topsport omgaat. Zo zijn de wagens van de coureurs ontzettend duur, vindt er veel sponsoring plaats door bijvoorbeeld Rolex, en wordt er natuurlijk met dure champagne gespoten door de top drie. Maar waarom gaat hier nou zoveel geld om in deze sport en hoe steekt dit nu eigenlijk in elkaar? Door middel van deze tekst proberen we je hier een beter inzicht van te geven.
verschillende budgetten
Om te beginnen bestaat een race van de formule 1 uit verschillende formule 1-teams. Deze teams hebben allemaal een verschillend budget waar de kosten van het team mee betaald kunnen worden. In de Formule 1 zijn er tien formule 1-teams met allemaal een eigen budget. Zo heeft Mercedes het grootste budget van zo’n 470 miljoen (in 2016), en heeft Sauber het kleinste budget van rond de 100 miljoen. De teams met een hoger budget hebben dus ook meer kans om hoger te eindigen, doordat ze meer geld in de wagens en in alle techniek erachter kunnen stoppen.
Groot kostenplaatje
Zoals we nu wel weten, is de autosport ontzettend duur. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste liggen alle circuits over de hele wereld verspreid. Iedere keer moet er dus weer van alles vervoerd worden door middel van vliegtuigen en schepen, wat een erg dure en moeilijke logistieke klus is. Dan is er nog de grootste kostenpost: het ontwerpen en doorontwikkelen van de auto’s. Ook verdienen de coureurs en het team erachter natuurlijk ontzettend veel geld, waarbij het ook om miljoenen gaat.
De inkomsten
Tegenover de hoge kosten staan natuurlijk ook de inkomsten van de Formule 1-teams. Ten eerste krijgen de teams start-en prijzengeld. Dit geld wordt door Formula one management aan het eind van ieder seizoen verdeeld, en dit zit op een erg ingewikkelde manier in elkaar. Ook krijgen grotere teams meer geld dan de kleinere teams, omdat zij voor meer kijkers zorgen en omdat ze meer historische waarde hebben. Hiernaast krijgen de teams ook partner geld. Zo is Shell al erg lang partner van Ferrari. Shell levert de olie en brandstof en helpt mee met het verbeteren van de wagens, en in ruil hiervoor wordt het Shell logo op de wagens en andere dingen getoond. Dit is anders dan sponsorgeld, want partners betalen in dit geval niet om hun naamsbekendheid te verbeteren. Sponsors doen dit wel.
Met deze informatie heb je hopelijk een beter inzicht gekregen in de financiële wereld van de Formule 1.