Hoeveel geld verdien je als artiest aan streamingdiensten?
Sinds een aantal jaren is het helaas niet meer zo makkelijk voor artiesten om groot geld te verdienen met het verkopen van cd’s en LP’s. Door de opkomst van het illegaal downloaden en streamen is verkoop van singles, EP’s en albums in de laatste jaren enorm gedaald. Aangezien de meeste mensen alleen nog muziek begonnen te luisteren via streamingdiensten als Spotify, Apple Music en YouTube, hadden artiesten geen andere keus als hun muziek eveneens via deze kanalen beschikbaar te stellen. Sindsdien zijn aanzienlijk veel artiesten er financieel op achteruit gegaan. Maar hoeveel verdienen zij nu daadwerkelijk aan de streamingdiensten? Ik heb onderzoek gedaan en de resultaten daarvan lees je in deze blog!
Spotify valt tegen
Spotify is in 2006 opgericht door Daniel Ek en Martin Lorentzon en is verreweg de grootste muziekstreamingdienst met 113 miljoen Premium-gebruikers. Maar betaalt Spotify ook het meeste? Het antwoord is, nee. Spotify betaalt een artiest gemiddeld zo’n € 0,0042 cent per stream, dat betekent zo’n € 4.200 per 1 miljoen streams (!), dit valt dus vies tegen. Het bedrag zou eventueel nog kunnen verschillen, dat hangt er vanaf of je aangesloten bent bij een label. Voor artiesten is Spotify dus niet meer dan een leuk zakcentje en geen grote kostenpost. Zij zullen hun vermogen dus vooral middels concerten en campagnes moeten aanvullen.
Apple Music betaalt meer
Apple Music is in 2015 door Apple Inc. opgericht en is de eerste dienst van Apple die ook op Android werkt. Apple Music telt op dit moment zo’n 60 miljoen gebruikers, wat nog steeds veel minder is dan de grote concurrent Spotify. Zou Apple de artiesten dan wel meer betalen om zo de concurrentie te verscherpen? Ja, dit doet Apple zeker. De artiest heeft namelijk maar 196 streams nodig om $1 te verdienen. Daarentegen verdient een artiest met Spotify dit pas bij 238 streams. Het lijkt misschien een klein verschil, maar als een artiest de miljoen streams bereikt op beide platformen, scheelt dit toch een zekere 1.000 euro. Een redelijk fors bedrag, dus.
YouTube de grooste kostenpost
YouTube is op 15 februari 2005 in het leven geroepen door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim en sindsdien, zoals velen wel weten, een groot succes. YouTube behoort tot de top 3 meest bezochte websites ter wereld en er worden per dag ongeveer 300.000 nieuwe video’s geplaatst. Voor artiesten een ultieme gelegenheid om hun videoclips op los te laten. Maar wat verdient zo’n videoclip op YouTube nu eigenlijk? Een artiest verdiend met een videoclip die een miljoen keer bekeken wordt zo’n €6.800. Dat bedrag is dus een stuk meer dan dat van Spotify en Apple Music.
Kortom, verdiend een artiest het meeste aan YouTube. Daarbij mag wel een kanttekening worden geplaatst, een artiest maakt namelijk niet bij elk nummer een videoclip. Uiteindelijk zijn de verdiensten aan streamingdiensten nihil en lang niet meer zo’n grote kostenpost als vroeger, toen men nog muziek luisterde middels cd’s en LP’s. Artiesten verdienen op dit moment het meest aan concerten, sponsordeals en merchandising.